Viestintä

Viestintä

Insinööriliitto julkaisee ja viestii monissa erissä kanavissa monen eri tiimin toimesta. Vaikuttajaviestinnän tiimi julkaisee muun muassa Insinööri-lehteä, laatii lukuisia artikkeleita ja tiedotteita sekä vaikuttaa sosiaalisessa mediassa. Markkinointitiimi puolestaan huolehtii verkkosivujen sisällön toimivuudesta, jäsenviestinnästä uutiskirjeiden ja sosiaalisen median kautta.

Tyyli- ja sanavinkkejä

Myös organisaation muut asiantuntijat tuottavat sisältöä niin verkkoympäristöön kuin painettuun mediaan sekä kommunikoivat jäsenien kanssa sähköpostitse ja pitävät esityksiä. Siksi kokosimme vinkkejä kaikille kirjallisen materiaalin tekijöille.

Tyylilliset tärpit

Valitse puhuttelutyyli sisällön ja kanavan mukaan ja käytä asiateksteissä selkeää yleiskieltä. Älä teitittele. Vältä me-persoonapronominin käyttöä, sillä Insinööriliitto ei korosta itseään. Joskus me-muotoa voi kuitenkin käyttää harkitusti tehokeinona.

Insinööriliitto IL ry vai Insinööriliitto? 

Pitkää virallista nimeä käytetään vain virallisissa yhteyksissä, allekirjoituksissa ja sopimuksissa. Käytä leipätekstissä joko Insinööriliittoa tai vain liittoa, jos asiayhteydestä käy muuten ilmi, mikä liitto on kyseessä.

Asiantuntijat vai ammattilaiset?

Insinööriliitolla on yli 70 000 jäsenen joukossa myös muita kuin insinöörejä. Kun tekstissä puhutaan koko jäsenistöstä, käytetään joko ”insinöörit ja tekniikan alan asiantuntijat” tai vaihtoehtoisesti ”insinöörit, insinööriopiskelijat ja muut tekniikan alan asiantuntijat”. Insinööriliitto on päättänyt käyttää muista kuin insinööreistä nimitystä tekniikan alan asiantuntijat.

Jos kirjoitat verkkoympäristöön, käytä sellaisia sanoja, joita myös lukija käyttäisi kyseessä olevaa sisältöä etsiessään.

Selkeän tekstin rakenne

  • Kirjoita tärkein asia alkuun!
  • Yksiselitteinen ja napakka otsikko johdattaa aiheeseen, eikä sisällä liian vaikeita sanoja.
  • Ingressi on yksiselitteinen ja lyhyt. Se esittelee ydinasian ja jatkaa otsikosta. Se sisältää osin samaa sanastoa, mutta ei sisällä liian vaikeita sanoja!
Kirjoita selkeää ja ymmärrettävää tekstiä, jossa lukija
  • hahmottaa vaivatta, onko kyseessä uutinen, mainos tai kolumni
  • ymmärtää helposti lukemansa
  • löytää helposti tekstistä asiat, joita tarvitsee
  • pystyy toimimaan, jos kyseessä on ohje
(Ohjeet on osittain poimittu Kotimaisten kielten keskuksen Insinööriliitolle järjestämästä koulutuksesta.)

Medialle

Insinööriliiton viestintätiimi toimittaa Insinööri-lehteä ja liiton tutkimustiimi tekee vuosittain useita tutkimuksia ja tuottaa monipuolista ajankohtaista tietoa.